Fremtidens Handels- og Oplevelsesdestination

13. november 2024

Den gode fortælling om Nyborg

NYBORG – EN SAMLET HANDELS- OG OPLEVELSESDESTINATION


Indledning

Dette oplæg er Venstre Nyborgs bud på at skabe det vi kalder ”Nyborg – En samlet Handels- og Oplevelsesdestination”. Tankerne og ideerne tager sit afsæt i ambitionen om at skabe ”Den stærkeste Handels- og Oplevelsesdestination i Provins Danmark.”

For at skabe en positiv fortælling om samspillet mellem Nyborgs traditionelle handelsby, nærliggende områder ved Vestergade, Lynfrosten på Storebæltsvej og vores mange oplevelsesmuligheder, bør vi fokusere på at skabe synergi og fælles udvikling, hvor alle parter drager fordel af hinanden.

I stedet for at se områderne som konkurrenter, bør vi betragte dem som ”partnere”, der kan bidrage til en samlet stærkere destination. Ideen er at se Nyborg som en handels- og oplevelsesdestination i lighed med tankerne man arbejder med omkring turistdestinationer. Fortællingen bygger på “If you can’t beat them, join them”-mentaliteten. Lidt forenklet sagt – Vi kan ikke konkurrere med internettet alligevel, derfor kan vi lige så godt arbejde tæt sammen lokalt:


Fortælling: “Nyborg – Danmarks stærkeste Handels- og Oplevelsesdestination”

Vi skaber fremtidens "Handels- og Oplevelsesdestination" "Shop- og Experience Destination"

Forestil dig Nyborg som en samlet handelsdestination, hvor både bymidten, butikker på Vestergade, de kommende boksbutikker på Lynfrosten arbejder sammen om at skabe en komplet oplevelse for kunderne. Dette krydret med muligheden for historiske oplevelser, besøg på cafe m.m. I stedet for at konkurrere internt, samarbejder vi om at tiltrække flere besøgende og gøre Nyborg til det foretrukne sted at shoppe, opleve og slappe af. En inspiration her kunne være ”Destination Nyborg” som forbillede. Samarbejde frem mod mere vækst.

Vi ønsker at skabe en “shop & experience destination”, hvor alle handelsformer supplerer hinanden og hvor oplevelser er omdrejningspunktet.


1. Et Samarbejde, der Skaber Helhed

Lad os præsentere Nyborg som et sted, hvor vi tilbyder flere typer handelsoplevelser – fra den hyggelige og personlige service i midtbyen til de større boksbutikker med specifikke behov (Lynfrosten og Vestergade). Vi kan omfavne, at kunder har forskellige præferencer og behov på forskellige tidspunkter, og vi gør Nyborg til stedet, hvor alle behov kan opfyldes. Vi ser styrken i mangfoldigheden:

• Midtbyen som Oplevelsescentrum: Her kan vi tilbyde unikke specialbutikker, lokale spisesteder, kulturtilbud og events. Bymidten bliver stedet, hvor man kan nyde en kop kaffe på torvet, finde specielle varer, og deltage i kulturelle arrangementer

.• Vestergade og Boksbutikkerne på Storebæltsvej som tilbud der understøtter hinanden: Disse større butikker kan tilbyde det brede udvalg og den bekvemmelighed, som mange kunder søger. Vi kan samarbejde om fælles markedsføring, så når der er store tilbudsdage i her, sker der også noget særligt i midtbyen – og omvendt. Devisen er at finde det der samler og ikke adskiller.

2. Fælles Markedsføring og Events

Vi kan organisere fælles kampagner og events, der tiltrækker kunder til både midtbyen, Vestergade og Lynfrosten på Storebæltsvej. Eksempler kunne være:

• "Shop & Experience Weekends": En weekend, hvor alle butikker i Nyborg har særlige aktiviteter, rabatter og events. Der kunne være shuttlebusser mellem midtbyen og centret, så det er nemt for folk at besøge begge steder.

• Lokale Fødevare- og Kunstmarkeder: Afhold markeder i midtbyen, der også involverer butikkerne i centret, hvor de kan præsentere varer udenfor deres egne lokaler og skabe en bro mellem handelsområderne.

3. En Sammenhængende Kunderejse

For at gøre Nyborg til en sammenhængende handelsoplevelse kan vi udvikle en fælles loyalitetsordning eller app, hvor kunder optjener fordele ved at handle i både midtbyen, centret og boksbutikkerne. Det kunne omfatte (ved der noget men kender ikke hele omfanget):

• Fælles Fordelskort: Optjen point eller få rabatter ved køb i både små butikker i midtbyen og større butikker på Lynfrosten og Vestergade. Det kan tilskynde kunder til at udforske hele handelsområdet.

• Digital Platform: En app, der samler information om alle aktiviteter, tilbud og arrangementer i både midtbyen og centret. Dette kan skabe en følelse af samhørighed og gøre det lettere for kunderne at planlægge deres besøg. (der eksisterer jo allerede en app – Det handler om en fælles oplevelses- og handelsapp.

4. Partnerskab om Infrastruktur og Tilgængelighed

Vi kan arbejde sammen om at gøre det nemt at komme rundt i Nyborg og skabe bedre forbindelser mellem handelsområderne:

• Forbedrede Transportmuligheder: Opret pendulbusser eller delecykler mellem midtbyen og centret, så det er nemt og bekvemt at bevæge sig fra det ene sted til det andet.

• Ensartet Skiltning og Branding: Få en samlet skiltning og branding, der guider besøgende rundt i hele handelsområdet, så de nemt finder frem til, hvad de leder efter. (Ligesom vi arbejder med fælles skiltning på Voldanlægget)

5. Skabe et Image som Danmarks Handelsby med Mest Samarbejde

Vi kan brande Nyborg som stedet, hvor samarbejde er kernen til succes. Ved at samarbejde frem for at konkurrere internt kan vi sætte en positiv dagsorden og præsentere os som et innovativt forbillede for andre byer:

• Fortælling om Nyborg som en Ny Tænkemåde indenfor Detailhandel: 

Fremhæv det samarbejdende koncept som en del af byens identitet og kommuniker, hvordan vi sammen udvikler en bæredygtig handelsmodel, hvor alle kan være med. Vi har behov for at bevæge os væk fra den stereotype fortælling der kendetegner handelsbyerne i dag og hvor problemfortællingen og oftest løsningen er den samme. Noget med parkeringspladser, åbningstider osv. det kræver en anden tænkning. Denne fortælling om at “slutte sig sammen” frem for at “kæmpe imod” skal skabe et positivt fokus på muligheder frem for begrænsninger. Samtidigt viser det, at Nyborg er en fremtidsorienteret by, hvor man aktivt vælger at udnytte synergierne for at skabe en stærkere, samlet handelsoplevelse til glæde for både forbrugere og forretningsdrivende. Dette vil også være at flytte sig.

For at udvikle midtbyen i Nyborg og sikre handelens overlevelse i en tid med øget nethandel, er det vigtigt at fokusere på at skabe en attraktiv bymidte, der tiltrækker både lokale og besøgende. Her er konkrete forslag og idéer til, hvordan vi kan revitalisere midtbyen og skabe fremtidens muligheder:

1. Skabe en Oplevelsesbaseret Handelsby

Med øget nethandel er det nødvendigt at gøre bymidten til mere end blot et sted for indkøb. Vi skal skabe en oplevelse, som ikke kan fås online. Dette kan omfatte:

• Events og Markeder: Afhold regelmæssige markedsdage, temafester, og kulturelle events, som kan skabe liv i gaden og tiltrække forskellige målgrupper. For eksempel kunne man arrangere en månedlig fødevarefestival med lokale producenter eller temabegivenheder som middelaldermarkeder, der afspejler byens historie.

• Pop-up butikker og Kreative Rum: Skab muligheder for mindre, niche-butikker, kunsthåndværkere og iværksættere til at vise deres produkter frem i midlertidige pop-up butikker. Det giver variation og nye oplevelser for kunderne.Få fat i udlejere. Vigtigt at de kan se ideen. Arbejd med at bringe lokaler i spil på den korte bane også.

2. Forbedring af Infrastruktur og Byplanlægning

For at sikre, at midtbyen er et attraktivt sted at opholde sig, bør der gøres en indsats for at forbedre infrastrukturen. Vi er allerede godt i gang som følge af Strategisk Byudvikling´s arbejde hvor handlen sidder med. Dette arbejde skal videreføres i en større kontekst der understøtter den samlede fortælling for Nyborg:

• Øget Fokus på Gående og Cykler: Gør midtbyen mere tilgængelig for handlende og turister. Flere cykelparkeringspladser, delecykler.

• Grønne Områder og Offentlige Rum: Fortsæt med at skabe små, grønne oaser og opholdsområder, hvor folk kan samles så opholdstiden øges og som skaber et mere indbydende miljø. Her er vi allerede godt i gang i Nyborg med afsæt i Strategisk Byudvikling Nyborg. Disse strategier skal fastholdes og udbygges.

• Renovering og Bevaring af Historiske Bygninger: Nyborg har en rig historie, og ved at fremhæve og bevare de historiske elementer kan man skabe en unik atmosfære, der differentierer byen fra andre steder. Generelt er det vigtigt at der i den gamle Midtby bevares og fastholdes fokus på historien. Der er i Nyborg Kommunes budget for 2025-2028 har indarbejdet tekst med parkeringspladser i den nære bymidte. Flere bynære p-pladser skal ses i relation til at vi omdanner eksempelvis Mellemgade til gågade. Igen for at sikre bedre handels- og turismeoplevelser.

3. Digitalisering og Teknologiintegration

Selvom nethandelen vokser, kan fysisk handel drage fordel af digitalisering:

• Lokale Handelsplatforme: Udvikl en fælles digital handelsplatform for byens butikker, hvor kunder kan browse varer online, bestille for afhentning i butikken (Click & Collect), eller få leveret varerne til døren.

• Brug af Augmented Reality (AR): Forretninger kan implementere AR-løsninger, hvor kunder kan se, hvordan produkter ser ud i deres hjem eller på dem selv, før de køber.

4. Styrket Samarbejde mellem Handlende, Kommune og Lokale Aktører

For at skabe en succesfuld udvikling af Nyborg By som Danmarks stærkeste Handels- og Oplevelsesdestination er det afgørende, at alle relevante parter arbejder sammen.

Venstre har stor respekt for det frie foreningsliv og vil ikke ”diktere” nye fællesskaber. Derfor kan det dog godt være relevant at ideudvikle frem mod nye fællesskaber. I Venstre tror vi på at nye samarbejdsstrukturer med inddragelse af nye aktører kan være et stærkt afsæt til at understøtte udviklingen:

•By-forum, By-forening - udvikling af et nyt samarbejdsforum: Forum/ Foreningen, koordinerer fælles initiativer som udsalgsdage, markedsføring og events, samt arbejder tæt sammen med kommunen om udviklingsprojekter.Handelsstandsforeningen som organisering kunne re-tænkes og indgå i evt. nyt By-forum, Byforening. Suppler Handelsstandsforeningen med kunder samt andre relevante aktører. (Med forslag om re-tænkning eller omdannelse af eksisterende foreninger og samarbejder, er det vigtigt at understrege at Venstre ser det som et oplæg. Skal der nedlægges eller dannes nye foreningssamarbejder så skal det selvfølgelig ske frivilligt.)

Involvering af Lokale Kulturinstitutioner: Samarbejd med lokale museer, teatre og biblioteker om at skabe kulturelle arrangementer, der kan kombinere handel og kultur i bybilledet.

Involver udlejere. Udlejere er en vigtig del af, at vi kan lykkes med at få nuværende og kommende lejemål i spil. Det er vigtigt at se på mulighederne ved at danne fælles strategier i stedet for at kæmpe ”enkeltkampe”.

Inddrag aktører bredt (tænk utraditionelt) ved at invitere ind i fremtidens samarbejde. Afhold workshops, borgermøder, etabler popup-butikker.

5. Fremtidige Muligheder og Perspektiver

Kigger vi fremad, er der flere udviklingsmuligheder, som kan gøre Nyborgs midtby til et endnu mere attraktivt sted:

• Bæredygtighed som Konkurrenceparameter: Fremtidens forbrugere, tror vi, i højere grad vil efterspørge bæredygtige produkter og løsninger. Nyborg kan tage føringen ved at fokusere på bæredygtig byudvikling og understøtte grønne initiativer som affaldssortering, genanvendelige materialer og klimavenlige bygninger. Vi er allerede godt i gang, men man kunne sagtens være meget stærkere i kommunikationsdelen her.

• Udvikling af Turisme: Her hstår Nyborg allerede meget stærkt og vi kan som en historisk by, tiltrække flere turister ved at udvikle kulturarven yderligere og skabe flere overnatningsmuligheder samt forbedre turismeservices. Historiske vandringer, guidede ture og interaktive museer kan være med til at fremhæve byens unikke karakter. Vi skal gøre klar til når Slottet står færdig. Det kalder på en strategisk tænkning. En tænkning Nyborg Kommune med Nyborg Slot som centralt omdrejningspunkt allerede er meget langt med. Her handler det om at kombinere og understøtte i fremtiden.

• Eksperimenterende Butiksformater: Fremtidens butikker kan blive multifunktionelle rum, hvor caféer, arbejdslokaler, kunstudstillinger og butikker kombineres for at skabe et dynamisk miljø. Dette giver kunderne flere grunde til at besøge midtbyen.

Ved blandt andet at fokusere på disse tiltag samt udvikle yderligere nye tiltag, tror vi i Venstre, at Nyborg kan styrke både vores midtbys appel og tilpasse sig de udfordringer, som eksempelvis nethandlen medfører. Samtidigt vil det binde hele byen sammen langt stærkere end i dag. Målet bør være at skabe et levende, varieret og oplevelsesrigt bymiljø, der imødekommer både nutidens og fremtidens behov. Samtidigt at der allerede nu arbejdes med tiltrækning af nye butikker og oplevelser frem mod åbningen af slottet.

Lynfrosten og Vestergade - Et stærkt supplement til bymidten

Få igangsat en positiv omtale af Lynfrosten. Øg fortællingen om Vestergade og de mange muligheder vi har i forhold til handlen. Her er det vigtigt at alle aktører fortæller den positive Nyborg Historie. Som beskrevet tidligere så tror vi i Venstre på at vi skal samle og finde fælles styrker. Vi skal være en Samlet Handels- og oplevelsesdestination.

Fortællingerne er mange. Det samme er mulighederne hvis vi ser disse i et større perspektiv. Hvis vi ”tør” vise mod og hæve os op og have ambitioner og drømme. 

6. Den fælles fortælling - Markedsføring

Der er behov for en stærk og fælles koordineret markedsføring, hvor de mange positive tiltag, der allerede eksisterer, samles i fælles fortællinger.

•Etablering af funktion hvis opgave det er at professionalisere kommunikationen. For at kunne lykkes med at skabe en stærk fortælling er der behov for at vi agerer strategisk i forhold til kommunikationen.

Herudover er der et meget vigtigt fokus vi bør være fælles om – ”Ikke at tale Nyborg ned”.

“Nyborg - Meget Mere end en handelsby.”

Signalerer at fremtiden er mere end bare handel. Det hænger sammen i en større sammenhæng. Fremtiden er handel med oplevelser.

“Nyborg Handel – Fremtidens Mødeplads”

Signalerer en bymidte, der er mere end handel, men også et sted for oplevelser og fællesskab.

“Sammen Skaber Vi Liv i Nyborg”

Involverende og understreger, at alle i byen er med til at skabe et levende bymiljø.

“Handel Med Hjertet – Vækst Med Vision”

Kombinerer lokalt engagement med en fremadskuende tilgang til udvikling.

”Nyborg – Hvor Tradition Møder Innovation”

Fremhæver byens historie samtidig med, at man ser mod fremtidens muligheder.

“Din By, Din Fremtid – Handl` i Nyborg”

 Giver ejerskab til borgerne og opfordrer til aktivt at støtte lokale initiativer.

“Vækst i Fællesskab – Handl´ i Nyborg”

Fokuserer på fællesskabet som drivkraften bag vækst og udvikling.

“Nyborg – Sammen Om Fremtidens Handel og oplevelser”

Enkelt og kraftfuldt slogan, der samler byen om et fælles mål.

“Lokalt, Levende, Fremtidssikret”

Fremhæver værdierne forbundet med lokal handel og fremtidssikring af byens økonomi.

Disse udsagn viser blot nogle af de tanker, der ligger bag vores udspil og er designet til at inspirere til både engagement og positiv forandring, samtidig med at de fremhæver Nyborgs potentiale for vækst og fremtidig udvikling.

Venstre Nyborg November 2024